Sider

torsdag den 14. januar 2016

Spørgsmål til uddrag af Lars Olsens ”uddannelses for de mange”

Svar på spørgsmål til undervisningen

1)  På Arden skole bygger børnene et tårn i et projektarbejde, prøv at argumentere for at projektet er et samskabelsesprojekt?
Børnene får brugt de forskellige kompetencer inden for de forskellige fag de har, og dermed kan alle bidrage til det. Dem der ikke er så boglige kan hjælpe de andre som er boglige. Forældrene inddrages i projektet, og kan dermed også bidrage med deres kompetencer. Aalborg Tech kommer ud til skolen og hjælper med projektet. Parterne er afhængige af hinandens bidrag for at kunne lave et samskabelsesprojekt. De laver et rejsegilde til sidst, hvor tårnet bliver vist frem.

2)  Hvad er effekten af en mere begrebslig og abstrakt undervisning i folkeskolen?
Unge som ikke er så boglige, eller synes det er kedeligt at gå i skole, kan få øje på nogle kompetencer hos dem selv, som gør det muligt at de kan få en erhvervsuddannelse.
Folkeskolen har ikke så mange håndværksfag, fordi skolen bygges op til at man bliver gymnasieklar. Nye ideér opstår i tæt knytning til praksis.

3)  Hvordan kan læringsforløb alternativt opbygges jf. Lars Olsen?
Ved at lave projekter, som kan inddrage fag på tværs, kan de unge lære bedre. Lærerne skal være bedre til at integrere det praktiske og teoretiske. En mere praktisk tilgang til læring, ligesom erhvervsskolerne har, vil gøre at det praktiske vil kunne integreres i folkeskolerne. Der er flere udfordringer i det praktiske end i det teoretiske, som man kan læne sig op af, i det virkelige liv.
De boglige fag skal læres i tættere forbindelse med det der sker i det virkelig liv.


4)  Beskriv ”karriereforløbet”, der venter for de børn og unge som ikke profiterer af folkeskolen?
Hvis ikke folkeskolen kan integrere de praktiske fag, falder en del unge fra, da de ikke får øje på hvilke kompetencer de har, som senere kan give dem en erhvervsuddannelse.
Hvis det kan lykkes at få de praktiske dimensioner og værkstedsundervisningen ind i folkeskolen, vil det formegentligt få flere unge til at søge ind på erhvervsuddannelserne.
Derimod hvis ikke det lykkes, er der risiko for at der kan opstå et voksende pres på de mennesker uden uddannelse. Fordi der er færre jobs, lavere løn og dårligere arbejsforhold, vil der være større sandsynlighed for at de ender på overførelsesindkomst.

5)  Hvilke tanker har Lars Olsens tekst bidraget til ift. Jeres samskabelseseprojekt?
Vi har forsøgt at skabe forskellige sanseindtryk i vores første indlæg, ved hjælp af lyd, visuelt og kropsligt. Dermed har vi forsøgt at gøre det muligt for alle at deltage, og prøve på at fange alles opmærksomhed. Ved hjælp af deres respons, skaber vi vores andet indlæg i samskabelsesprojektet. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar